tisdag 20 november 2007

hemma

Hemma efter ett eftermiddag-kvällspass. Föreläsning på annan ort. Gick OK, inte precis den bästa föreläsningen på denna kurs. Ungefär hälften av min undervisning kommer att ligga där till våren och jag trivs där men det är förbannat mycket resande. Suck. Är mycket, mycket trött. Tycker att jag ser för litet av mina barn. Just nu känns det som om jag saknar dem nästan hela tiden. Men det är väl för att jag är trött och jobbet just nu känns segt.

Underhöll mig på bussen med att fundera lite på julklappar åt dem. Dottern har precis övertagit en av sonens gamla pyjamasar (som han egentligen fortfarande kan ha, fast den ser lite ut som piratbyxor och tröja med trekvartsärm) och hon är så bussöt i den så man vill bara äta henne. Så han behöver en ny pyjamas, definitivt. (Jag skulle kunna köpa en miljon pyjamas till dem, jag älskar pyjamasar och älskar när de är nybadade och får rena pyjamasar. Det är nästan som en pervers fetisch eller något.) Jag fixade på dotterns rum i helgen när maken var borta och det blev faktiskt jättefint, ett riktigt lyft, med endast små medel. Så nu försöker jag verkligen uppmuntra henne att leka därinne eftersom hon helst av allt vill vara på sonens rum och han blir lite störd emellanåt.

Undrar mycket över meningen med allting just nu. Känner mig medelmåttig och frågar mig om det är värt det. En kollega som är ungefär ett år efter mig, berättade om ett par publiceringar han fått in. Jag kände genast hetsen, taggen i hjärtat - tänk om han går om mig! det pallar inte jag! - och har spenderat det senaste dygnet med att försöka komma över det. Konkurrens är bra om det sporrar, men det får inte förgifta goda kollegiala relationer. Man skall önska folk allt gott i stället, good for you! skall man säga (fast det sade jag också, och jag menade det, det är roligt när det går bra för folk och framför allt folk som man känner sig lite delaktig i, som jag gör i det här fallet).

Nu skall sonen i säng! Och efter Harry Potter blir det lektionsförberedelser och sedan skall jag ta en halvtimme bara för mig själv!!!

Inga kommentarer: