onsdag 26 september 2007

godnatt bajs

Dottern är i kiss- och bajsåldern. Vi har precis läst en Lilla Anna-bok där alla substantiv byttes ut av dottern till "bajskorven". Hon var helförtjust i sitt tilltag och skrattade så det kluckade i hela den lilla kroppen. Jag blir helt salig av det ljudet, det finns inget som gör mig mer lycklig än att höra mina barn skratta och som samtidigt - för jag hör ju till dem som sällan har helt rena känslor - gör mig vemodig och lite sentimental för de här underbara barnaskratten hör ju till en kort period i livet. Inte ens sonen skrattar längre lika ofta på samma spontana, hjälplösa, underbara sätt. Han gör det ju naturligtvis, men det sitter lite längre in, han är redan mycket mer självmedveten och lite mer svårroad.

Vet inte vilka fåglar det är som sitter i buskarna på andra sidan vägen - skator? kajor? råkor? - men deras ljud låter så mycket höst. Vår lönn har börjat släppa sina osannolikt röda blad på gräsmattan och daggen lägger sig tidigt i gräset. Jag tände små värmeljus till middagsbordet och nu när det är helt mörkt ute skall jag gå runt och tända alla våra ljus.

Nu börjar det dra ihop sig: september är snart slut och i början av oktober drar min jobbigaste period under hösten i gång. Jag skall undervisa, bli klar med en artikel och ett långt och två korta föredrag som skall hållas nästa helg och nästnästa helg, då i Oslo av alla ställen. Måste boka biljett i morgon och maila den som organiserar det hela för hotellbokning. Drar mig för att åka bort, men vet att jag måste och vet också att när jag väl gör det tycker jag att det är kul. Sedan i november jobbar jag på två ställen samtidigt... I mitten av oktober får jag dessutom besked - nej, fel, i mitten av oktober kommer det oundvikliga nejet. Då måste jag reassess my possibilities. Inventera mina möjligheter och revidera mina planer. Men tills dess är det bara att köra på.

Och det betyder just nu: vika tvätt, hänga tvätt, lägga sonen. Se färdigt film. Sluta ögonen och sova, sova, sova. I morgon skall sonen på utflykt, samling kl. 8. I morgon måste jag gå upp snortidigt och göra matsäck och lämna sonen i tid. I morgon skall jag på jobbet stänga av (nästan) allt och försöka komma tre-fyra sidor på den där artikeln. I morgon kväll skall jag möjligen på vad man bäst kan beskriva som en personalfest.

Inga kommentarer: