tisdag 4 september 2007

naked ambition

Fick ett bitterhetsutbrott i dag. På hur jämställdheten fungerar - eller snarare inte fungerar - och på de fördelar karlarna har. Min kollega som är jämnårig och i ungefär samma livssituation som jag, såg lite ställd ut. Men när jag började göra uttalanden om hur jag skulle försöka bete mig om jag någonsin kom i en maktsituation och sedan tog tillbaka dem med att man inte skall prata så för att man aldrig vet vad som händer, sade hon: "Jo, men du har ju alltid varit tydlig med vad du vill. Själv tänker jag aldrig så långt." Och jag blev nästan lite förskräckt för jag tänkte - är jag så uppenbar? För å ena sidan skäms jag inte för att jag är ambitiös, jag kan mycket väl erkänna att jag vill gå så långt man kan. Å den andra vet jag att i vår bransch är det så otroligt mycket bättre att låtsas att man inte är intresserad och det mest pinsamma skulle ju vara om alla såg på mig vad jag ville och så misslyckades jag. Det är OK att bara komma halvvägs om man aldrig har verkat vilja något annat. Halvvägs är ganska långt det också. Och å den ena sidan (igen!) är mitt jobb underbart och bara så länge jag får en möjlighet att utöva det, är jag FAKTISKT nöjd. Å den andra finns mina möjligheter att utöva det i min förmåga att avancera och förkovra mig inom det jag gör. Och å den tredje... varför anstränger jag mig så förbannat om det inte är naked ambition??? Samtidigt tror jag att jag har mina prioriteringar jävligt klara för mig: om jag visste att jag skulle gå bort inom ett år, skulle jag sluta jobba och bara vara med mina barn. Tror jag i alla fall.

Maken borta på jobb, återkommer i morgon. Panerad rödspätta med remouladsås och ungsstekt potatis, morot- och gurkstavar till middag. Varsin bit toblerone till efterrätt. Dottern höll på att somna framför Bolibompa, jag tog upp henne försiktigt och tog på henne pyjamas, gav henne välling. Hon var så mjuk och fin i min famn och skrattade sedan så gott åt Lilla Anna och trollerihatten innan hon somnade på riktigt, i sin säng. Jag har en massa strul att reda ut inför morgondagen men först skall jag mysa med barn två. Och i morgon, efter mina åtaganden, skall jag fuck all och gå och träna innan jag hämtar barnen, fixar middag och försvinner igen på en kombinerad jobb- och social grej på kvällen.

Inga kommentarer: